Pedagog

Pedagog – mgr Elżbieta Niedziela

kontakt: elzbieta.niedziela@spzabelkow.krzyzanowice.pl

 

Jak dbać o oczy

http://zspzabelkow.krzyzanowice.pl/wp-content/uploads/2021/02/Gimnastyka-oczu.pdf

 


Zaburzenia odżywiania

http://zspzabelkow.krzyzanowice.pl/wp-content/uploads/2020/11/Zaburzenia-odżywiania.pdf


31 MAJ – DZIEŃ BEZ PAPIEROSA

http://zspzabelkow.krzyzanowice.pl/wp-content/uploads/2020/05/DZIEŃ-BEZ-PAPIEROSA-31-MAJ.docx


Harmonogram rekrutacji do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2020/2021

Wnioski o przyjęcie do szkół ponadpodstawowych

Wniosek o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej wraz z dokumentami będzie można składać w dwóch etapach:

  • od 15 czerwca do 10 lipca br.– termin na złożenie wniosku i uzupełnienie
    go o świadectwo ukończenia szkoły.
  • od 31 lipca – do 4 sierpnia br.– termin na uzupełnienie wniosku o zaświadczenie o wyniku egzaminu ósmoklasisty oraz na zmianę przez kandydatów wniosków o przyjęcie, w tym zamianę szkół, do których będą kandydować.

Od 15 do 22 czerwca br. będzie można składać wnioski do szkoły ponadpodstawowej dwujęzycznej, oddziału dwujęzycznego, oddziału międzynarodowego, oddziału przygotowania wojskowego w szkole ponadpodstawowej, oddziałów wymagających od kandydatów szczególnych indywidualnych predyspozycji, a także szkół i oddziałów prowadzących szkolenie sportowe w szkołach ponadpodstawowych.

Terminy uzupełnienia wniosków

Wniosek o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej należy uzupełnić:

  • do 10 lipca br. – o świadectwo ukończenia szkoły,
  • do 4 sierpnia br.– o zaświadczenie o wynikach egzaminu ósmoklasisty.

Ogłoszenie list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych

Listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych ogłoszone zostaną 12 sierpnia 2020 r.

W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty wniosek o przyjęcie do szkoły, w tym wymagane załączniki mogą być przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W okresie ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty zapoznanie się rodziców i uczniów z wynikami postępowania rekrutacyjnego w formie list kandydatów (zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych oraz przyjętych i nieprzyjętych) może odbywać się za pomocą stron internetowych tych jednostek.

Potwierdzenie woli przyjęcia do szkoły ponadpodstawowej

Od 13 do 18 sierpnia br. w szkole, do której kandydat został zakwalifikowany należy potwierdzić wolę przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego. Należy to zrobić, jeśli dokumenty te nie zostały złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej. W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe chodzi również o zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu oraz odpowiednio orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami i orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem.

W przypadku braku możliwości przedłożenia takiego zaświadczenia lub orzeczenia, rodzic kandydata lub pełnoletni kandydat informują o tym dyrektora szkoły w terminie do 18 sierpnia 2020 r. do godz. 15.00. Należy wtedy wskazać przyczynę niedotrzymania terminu. Wówczas zaświadczenie lub orzeczenie składa się dyrektorowi szkoły, do której uczeń został przyjęty, nie później niż do 25 września 2020 r.

Nieprzedłożenie do 25 września 2020 r. zaświadczenia lub orzeczenia będzie równoznaczne z rezygnacją z kontynuowania nauki w szkole, do której uczeń został przyjęty. W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – w oddziale realizującym kształcenie w zawodzie, do którego został przyjęty.

Listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych ogłoszone będą
19 sierpnia 2020 r.

INFORMATORY  SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH 

POWIAT RACIBORSKI

http://zspzabelkow.krzyzanowice.pl/wp-content/uploads/2020/05/Informator-2020_2021.docx_SP.docx_27_4_20poprawiony.pdf

POWIAT WODZISŁAWSKI

http://zspzabelkow.krzyzanowice.pl/wp-content/uploads/2020/05/informator-20202021.pdf

 

W czasach, gdy jesteśmy zmuszeni więcej przebywać w wirtualnej przestrzeni przyda się kilka informacji dotyczących bezpiecznego korzystania z tego „daru”.

Zapraszam by w wolnej chwili poczytać, dokonać autorefleksji, przetestować samego siebie…

Przy tej okazji życzę wszystkim wytrwałości, pogody ducha i niegasnącej nadziei.

Uzależnienie = utrata kontroli

TEST

Czy ty możesz mieć problem z nałogowym korzystaniem
z Internetu?

  1. Czy przez większość dnia myślisz o tym, co robiłeś lub co dopiero będziesz robił w sieci? TAK/NIE
  2. Czy czujesz potrzebę korzystania z Internetu coraz dłużej (kiedyś wystarczała godzina, dziś zajmuje Ci większość czasu wolnego): TAK/NIE
  3. Czy próbowałeś wielokrotnie powstrzymać się od używania Internetu, ale się nie udało? TAK/NIE
  4. Czy czułeś niepokój, przygnębienie, gdy próbowałeś ograniczyć czas spędzany w Internecie lub zaprzestać korzystania z niego? TAK/NIE
  5. Czy obniżyły się Twoje wyniki w nauce? TAK/NIE
  6. Czy w związku z korzystaniem z sieci zdarza Ci się zaniedbać obowiązki domowe lub inne ważne sprawy? TAK/NIE
  7. Czy spędzasz coraz mniej czasu z przyjaciółmi i rodziną w „realu”
    a coraz więcej w Internecie? TAK/NIE
  8. Czy oszukałeś kogoś z bliskich, aby ukryć to, że często „przesiadujesz” w Internecie? TAK/NIE
  9. Czy używanie komputera pomaga Ci zapomnieć o problemach
    i poprawia Ci nastrój? TAK/NIE

Jak zanalizować wyniki testu?

Jeżeli przynajmniej na 2 pytania odpowiedziałeś twierdząco – możesz mieć problem z nałogowym korzystaniem z komputera i Internetu.

Przyznaj się do tego przed samym sobą i porozmawiaj
z zaufaną Ci osobą (rodzicem, nauczycielem, pedagogiem).

SKUTKI NADMIERNEGO UŻYWANIA MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH

Konsekwencje zdrowotne:

Skutek: nadpobudliwość i trudności w koncentracji uwagi.

Przyczyna: komputer i Internet przyzwyczają nas do szybkich zmian. Internet zalewa różnorodnością obrazów, informacji, wrażeń. Za jednym kliknięciem otwierają się kolejne strony i możliwości. Nie trzeba długo czekać na efekt i koncentrować się. W wielu innych obszarach naszego życia tak nie jest. Różne zadania wymagają dłuższego przemyślenia. Tymczasem siedząc wiele godzin przed monitorem przyzwyczajamy nasz mózg do zwiększonego zapotrzebowania na coraz to nowe bodźce. W efekcie trudno się nam skoncentrować na czymś, co wymaga dłuższego wysiłku jak np. na nauce.

Skutek: pogorszenie nastroju (doświadczenie niepokoju, lęku, smutku) lub nasilenie objawów już istniejących problemów psychicznych (np. zaburzeń lękowych, fobii, depresji).

Przyczyna: nierzadko ludzie angażują się w świat mediów elektronicznych, żeby uciec od swoich problemów. Niestety, mimo że granie czy surfowanie może na chwilę przynieść ulgę, to nie rozwiązuje kłopotów. Wpatrzeni w ekran komputera zapominamy o naturalnych sposobach poprawienia sobie samopoczucia, np. przez rozmowę z kimś bliskim, spędzenie czasu ze znajomymi, wysiłek fizyczny, odpoczynek, itp.

Skutek: podatność na infekcje (osłabienie odporności).

Przyczyna: wielogodzinne przesiadywanie przed monitorem wiąże się z małą aktywnością fizyczną, zaniedbywaniem ruchu na świeżym powietrzu, nie wspominając już o zdrowym odżywianiu. W efekcie robimy się słabsi i spada nasza odporność na infekcje.

Skutek: bezsenność.

Przyczyna: siedzeniu przed monitorem zaburza naturalny rytm naszej aktywności i w rezultacie mogą pojawiać się trudności w zasypianiu.

Skutek: przewlekłe bóle w okolicy szyi, pleców, ramion, nadgarstków, dłoni.

Przyczyna: podczas korzystania z komputera zazwyczaj układamy się w jednej pozycji. Jeśli towarzyszy temu długotrwałe przesiadywanie przed ekranem, wybrane stawy i mięśnie napinają się i przeciążają, co powoduje fizyczne dolegliwości.

Skutek: „padaczka ekranowa”.

Przyczyna: padaczka ekranowa to napad padaczkowy wywołany przez zewnętrzny bodziec, w tym przypadku zazwyczaj niewidoczne dla oka migotanie ekranu. Napad padaczkowy najczęściej przejawia się utratą przytomności i drgawkami. Może do tego dojść podczas np. długiego grania. Migotanie ekranu może zakłócać pracę mózgu.

Skutek: unikanie kontaktów osobistych z ludźmi w „realu” – prowadzi to do izolacji i poczucia osamotnienia.

Przyczyna: kontakt internetowy z ludźmi może być atrakcyjny, bo łatwiej jest kontrolować to, w jaki sposób prezentujemy siebie. Z drugiej strony, kiedy spędzamy dużo czasu podtrzymując znajomości internetowe okazuje się, że nie mamy czasu dla znajomych spoza sieci. Kiedy dłużej zaniedbujemy dotychczasowe relacje, oddalamy się od bliskich nam ludzi.

Skutek: zaniedbywanie obowiązków prowadzi do problemów w szkole, w domu.

Przyczyna: aktywności podejmowane w sieci zajmują nam dużo czasu, przez co niewiele zostaje go na wykonywanie obowiązków szkolnych i domowych.

Skutek: utrata zainteresowań.

Przyczyna: angażowanie się w to, co się dzieje w sieci, powoduje, że inne zainteresowania schodzą na dalszy plan. Twoje codzienne życie może przez to wydawać się dużo mniej atrakcyjne i zajmujące.

BHP UŻYTKOWNIKA KOMPUTERA,
URZĄDZEŃ MOBILNYCH I INTERNETU

  1. W pierwszej kolejności wykorzystuję media elektroniczne do nauki, poszukiwania informacji, w drugiej z rozrywki.
  2. Wyznaczam sobie czas korzystania,
    maksymalnie 1 godz. dziennie.
  • Nie jem posiłków przed kranem komputera i innymi urządzeniami mobilnymi.
  1. Podczas korzystania robię sobie kilkuminutowe przerwy, np. co pół godziny.
  2. Dbam o kondycję (minimum 20 min dziennie)
  3. Regularnie spotykam się ze znajomymi, przyjaciółmi.
  • Dbam o relacje z rodziną.
  • Szukam pasji i rozwijam swoje zainteresowania poza siecią.

Opracowane na podstawie:
„BHP użytkownika mediów elektronicznych” Karolina van Leare, Kinga Sochocka, Edyta Biaduń-Korulczyk

CYBERPRZEMOC

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak niszczycielską siłę niosą ze sobą obraźliwe komentarze czy wyśmiewne filmiki. Możliwość pozostania anonimowym oraz brak bezpośredniego kontaktu może dawać złudzenie, że możemy sobie na wszystko pozwolić. W takiej sytuacji łatwo zapomnieć, że po drugiej stronie znajduje się człowiek, którego nasze słowa boleśnie ranią.
Jeżeli nie ma fizycznych śladów agresji i nie widzimy bólu drugiej osoby, to czasami nie kojarzymy naszych agresywnych lub obraźliwych zachowań w sieci z przemocą. Tymczasem słowa potrafią ranić mocniej niż ciosy zadawane pięścią.

Znane – nieznane

Przemoc – to sytuacja, w której ktoś dla zaspokojenia swoich potrzeb
lub realizacji swoich celów świadomie wykorzystuje przewagę i przekracza granice fizyczne i psychiczne drugiej osoby, powodując u niej cierpienie i/lub dotkliwe konsekwencje.

Przykładowe form cyberprzemocy:

Cyberstalking – używanie Internetu i mediów elektronicznych
do nękania drugiej osoby, np. poprzez wysyłanie niechcianych e-maili, zamieszczenie komentarzy na forach, blogach, podszywanie się pod nękaną osobę i rozsyłanie w jej imieniu wiadomości do losowych adresatów.

Grooming – uwodzenie niepełnoletnich osób (dzieci i młodzieży) przez dorosłych przy wykorzystaniu sieci. Przestępca wykorzystuje Internet
do zdobycia zaufania i nawiązania emocjonalnej więzi z młodym człowiekiem
po to, by wykorzystać ją lub jego seksualnie, nakłonić do udziału w pornografii dziecięcej lub prostytucji.

Happy slapping – umieszczanie w sieci zdjęć lub filmów z ludźmi
w przykrych czy upokarzających dla nich sytuacjach bez ich zgody lub wbrew
ich woli.

Mowa nienawiści – obraźliwe i wrogie komentarze wobec innych ras, mniejszości seksualnych, wyznań i światopoglądów.

Jesteś świadkiem lub ofiarą?

Reaguj!

Zgłaszaj!

Powiedź STOP

BHP użytkownika internetu

  • Nigdy nie podaję informacji osobistych, takich jak e-mail, nr tel., hasło, adres zamieszkania itp.
  • Używam loginów, które nie zawierają informacji osobowych.
  • Zgłaszam nadużycia zaufanej osobie, administratorowi strony, rodzicom lub właściwym portalom (dyżurnet.pl, www.helpline.org.pl), gdy ktoś przekracza moje granice i sprawia mi przykrość lub gdy widzę, że ktoś przekracza granice moich znajomych.
  • Zachowuję szczególną ostrożność, gdy poznaję kogoś w sieci i gdy umawiam się z tą osobą, to w towarzystwie znajomych.
  • Odmawiam, kiedy ktoś namawia mnie do zrobienia czegoś, do czego nie mam przekonania.
  • Nie klikam na nieznane linki i nie otwieram niepewnych załączników.
  • Używam aktualnych programów antywirusowych i firewalli zwiększających bezpieczeństwo Internetu.

Opracowane na podstawie:
„BHP użytkownika mediów elektronicznych” Karolina van Leare, Kinga Sochocka, Edyta Biaduń-Korulczyk

Narkotyki? To mnie nie kręci!

W ramach kampanii profilaktycznej: Narkotyki? To mnie nie kręci! Otrzymaliśmy, z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zestaw ulotek traktujących o problemach związanych z narkotykami i dopalaczami (wydawca ulotek: SPIDER – Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych).

Przymusowy stan izolacji uniemożliwia mi przeprowadzenie zajęć profilaktycznych, dlatego zdecydowałam się udostępnić je poprzez naszą stronę internetową. W ten sposób każdy zainteresowany tematem będzie mógł z nich skorzystać.

W razie potrzeby głębszego rozwinięcia tematu jestem do Państwa dyspozycji. Proszę pytać, można podzielić się również swoimi refleksjami, spostrzeżeniami, itp.

Jak mierzyć się z problemem!!!