Pedagog – mgr Elżbieta Niedziela
kontakt: elzbieta.niedziela@spzabelkow.krzyzanowice.pl
Jak dbać o oczy
http://zspzabelkow.krzyzanowice.pl/wp-content/uploads/2021/02/Gimnastyka-oczu.pdf
Zaburzenia odżywiania
http://zspzabelkow.krzyzanowice.pl/wp-content/uploads/2020/11/Zaburzenia-odżywiania.pdf
31 MAJ – DZIEŃ BEZ PAPIEROSA
http://zspzabelkow.krzyzanowice.pl/wp-content/uploads/2020/05/DZIEŃ-BEZ-PAPIEROSA-31-MAJ.docx
Kilka informacji dotyczących bezpiecznego korzystania z wirtualnej przestrzeni.
Zapraszam by w wolnej chwili poczytać, dokonać autorefleksji, przetestować samego siebie…
Przy tej okazji życzę wszystkim wytrwałości, pogody ducha i niegasnącej nadziei.
Uzależnienie = utrata kontroli
TEST
Czy ty możesz mieć problem z nałogowym korzystaniem
z Internetu?
- Czy przez większość dnia myślisz o tym, co robiłeś lub co dopiero będziesz robił w sieci? TAK/NIE
- Czy czujesz potrzebę korzystania z Internetu coraz dłużej (kiedyś wystarczała godzina, dziś zajmuje Ci większość czasu wolnego): TAK/NIE
- Czy próbowałeś wielokrotnie powstrzymać się od używania Internetu, ale się nie udało? TAK/NIE
- Czy czułeś niepokój, przygnębienie, gdy próbowałeś ograniczyć czas spędzany w Internecie lub zaprzestać korzystania z niego? TAK/NIE
- Czy obniżyły się Twoje wyniki w nauce? TAK/NIE
- Czy w związku z korzystaniem z sieci zdarza Ci się zaniedbać obowiązki domowe lub inne ważne sprawy? TAK/NIE
- Czy spędzasz coraz mniej czasu z przyjaciółmi i rodziną w „realu”
a coraz więcej w Internecie? TAK/NIE - Czy oszukałeś kogoś z bliskich, aby ukryć to, że często „przesiadujesz” w Internecie? TAK/NIE
- Czy używanie komputera pomaga Ci zapomnieć o problemach
i poprawia Ci nastrój? TAK/NIE
Jak zanalizować wyniki testu?
Jeżeli przynajmniej na 2 pytania odpowiedziałeś twierdząco – możesz mieć problem z nałogowym korzystaniem z komputera i Internetu.
Przyznaj się do tego przed samym sobą i porozmawiaj
z zaufaną Ci osobą (rodzicem, nauczycielem, pedagogiem).
SKUTKI NADMIERNEGO UŻYWANIA MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH
Konsekwencje zdrowotne:
Skutek: nadpobudliwość i trudności w koncentracji uwagi.
Przyczyna: komputer i Internet przyzwyczają nas do szybkich zmian. Internet zalewa różnorodnością obrazów, informacji, wrażeń. Za jednym kliknięciem otwierają się kolejne strony i możliwości. Nie trzeba długo czekać na efekt i koncentrować się. W wielu innych obszarach naszego życia tak nie jest. Różne zadania wymagają dłuższego przemyślenia. Tymczasem siedząc wiele godzin przed monitorem przyzwyczajamy nasz mózg do zwiększonego zapotrzebowania na coraz to nowe bodźce. W efekcie trudno się nam skoncentrować na czymś, co wymaga dłuższego wysiłku jak np. na nauce.
Skutek: pogorszenie nastroju (doświadczenie niepokoju, lęku, smutku) lub nasilenie objawów już istniejących problemów psychicznych (np. zaburzeń lękowych, fobii, depresji).
Przyczyna: nierzadko ludzie angażują się w świat mediów elektronicznych, żeby uciec od swoich problemów. Niestety, mimo że granie czy surfowanie może na chwilę przynieść ulgę, to nie rozwiązuje kłopotów. Wpatrzeni w ekran komputera zapominamy o naturalnych sposobach poprawienia sobie samopoczucia, np. przez rozmowę z kimś bliskim, spędzenie czasu ze znajomymi, wysiłek fizyczny, odpoczynek, itp.
Skutek: podatność na infekcje (osłabienie odporności).
Przyczyna: wielogodzinne przesiadywanie przed monitorem wiąże się z małą aktywnością fizyczną, zaniedbywaniem ruchu na świeżym powietrzu, nie wspominając już o zdrowym odżywianiu. W efekcie robimy się słabsi i spada nasza odporność na infekcje.
Skutek: bezsenność.
Przyczyna: siedzeniu przed monitorem zaburza naturalny rytm naszej aktywności i w rezultacie mogą pojawiać się trudności w zasypianiu.
Skutek: przewlekłe bóle w okolicy szyi, pleców, ramion, nadgarstków, dłoni.
Przyczyna: podczas korzystania z komputera zazwyczaj układamy się w jednej pozycji. Jeśli towarzyszy temu długotrwałe przesiadywanie przed ekranem, wybrane stawy i mięśnie napinają się i przeciążają, co powoduje fizyczne dolegliwości.
Skutek: „padaczka ekranowa”.
Przyczyna: padaczka ekranowa to napad padaczkowy wywołany przez zewnętrzny bodziec, w tym przypadku zazwyczaj niewidoczne dla oka migotanie ekranu. Napad padaczkowy najczęściej przejawia się utratą przytomności i drgawkami. Może do tego dojść podczas np. długiego grania. Migotanie ekranu może zakłócać pracę mózgu.
Skutek: unikanie kontaktów osobistych z ludźmi w „realu” – prowadzi to do izolacji i poczucia osamotnienia.
Przyczyna: kontakt internetowy z ludźmi może być atrakcyjny, bo łatwiej jest kontrolować to, w jaki sposób prezentujemy siebie. Z drugiej strony, kiedy spędzamy dużo czasu podtrzymując znajomości internetowe okazuje się, że nie mamy czasu dla znajomych spoza sieci. Kiedy dłużej zaniedbujemy dotychczasowe relacje, oddalamy się od bliskich nam ludzi.
Skutek: zaniedbywanie obowiązków prowadzi do problemów w szkole, w domu.
Przyczyna: aktywności podejmowane w sieci zajmują nam dużo czasu, przez co niewiele zostaje go na wykonywanie obowiązków szkolnych i domowych.
Skutek: utrata zainteresowań.
Przyczyna: angażowanie się w to, co się dzieje w sieci, powoduje, że inne zainteresowania schodzą na dalszy plan. Twoje codzienne życie może przez to wydawać się dużo mniej atrakcyjne i zajmujące.
BHP UŻYTKOWNIKA KOMPUTERA,
URZĄDZEŃ MOBILNYCH I INTERNETU
- W pierwszej kolejności wykorzystuję media elektroniczne do nauki, poszukiwania informacji, w drugiej z rozrywki.
- Wyznaczam sobie czas korzystania,
maksymalnie 1 godz. dziennie.
- Nie jem posiłków przed kranem komputera i innymi urządzeniami mobilnymi.
- Podczas korzystania robię sobie kilkuminutowe przerwy, np. co pół godziny.
- Dbam o kondycję (minimum 20 min dziennie)
- Regularnie spotykam się ze znajomymi, przyjaciółmi.
- Dbam o relacje z rodziną.
- Szukam pasji i rozwijam swoje zainteresowania poza siecią.
Opracowane na podstawie:
„BHP użytkownika mediów elektronicznych” Karolina van Leare, Kinga Sochocka, Edyta Biaduń-Korulczyk
CYBERPRZEMOC
Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak niszczycielską siłę niosą ze sobą obraźliwe komentarze czy wyśmiewne filmiki. Możliwość pozostania anonimowym oraz brak bezpośredniego kontaktu może dawać złudzenie, że możemy sobie na wszystko pozwolić. W takiej sytuacji łatwo zapomnieć, że po drugiej stronie znajduje się człowiek, którego nasze słowa boleśnie ranią.
Jeżeli nie ma fizycznych śladów agresji i nie widzimy bólu drugiej osoby, to czasami nie kojarzymy naszych agresywnych lub obraźliwych zachowań w sieci z przemocą. Tymczasem słowa potrafią ranić mocniej niż ciosy zadawane pięścią.
Znane – nieznane
Przemoc – to sytuacja, w której ktoś dla zaspokojenia swoich potrzeb
lub realizacji swoich celów świadomie wykorzystuje przewagę i przekracza granice fizyczne i psychiczne drugiej osoby, powodując u niej cierpienie i/lub dotkliwe konsekwencje.
Przykładowe form cyberprzemocy:
Cyberstalking – używanie Internetu i mediów elektronicznych
do nękania drugiej osoby, np. poprzez wysyłanie niechcianych e-maili, zamieszczenie komentarzy na forach, blogach, podszywanie się pod nękaną osobę i rozsyłanie w jej imieniu wiadomości do losowych adresatów.
Grooming – uwodzenie niepełnoletnich osób (dzieci i młodzieży) przez dorosłych przy wykorzystaniu sieci. Przestępca wykorzystuje Internet
do zdobycia zaufania i nawiązania emocjonalnej więzi z młodym człowiekiem
po to, by wykorzystać ją lub jego seksualnie, nakłonić do udziału w pornografii dziecięcej lub prostytucji.
Happy slapping – umieszczanie w sieci zdjęć lub filmów z ludźmi
w przykrych czy upokarzających dla nich sytuacjach bez ich zgody lub wbrew
ich woli.
Mowa nienawiści – obraźliwe i wrogie komentarze wobec innych ras, mniejszości seksualnych, wyznań i światopoglądów.
Jesteś świadkiem lub ofiarą?
Reaguj!
Zgłaszaj!
- Rodzicom
- Policji
- Wychowawcy/pedagogowi
- 116111.pl
- helpline.org.pl
- dyżurnet.pl
- Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116-111
Powiedź STOP
BHP użytkownika internetu
- Nigdy nie podaję informacji osobistych, takich jak e-mail, nr tel., hasło, adres zamieszkania itp.
- Używam loginów, które nie zawierają informacji osobowych.
- Zgłaszam nadużycia zaufanej osobie, administratorowi strony, rodzicom lub właściwym portalom (dyżurnet.pl, www.helpline.org.pl), gdy ktoś przekracza moje granice i sprawia mi przykrość lub gdy widzę, że ktoś przekracza granice moich znajomych.
- Zachowuję szczególną ostrożność, gdy poznaję kogoś w sieci i gdy umawiam się z tą osobą, to w towarzystwie znajomych.
- Odmawiam, kiedy ktoś namawia mnie do zrobienia czegoś, do czego nie mam przekonania.
- Nie klikam na nieznane linki i nie otwieram niepewnych załączników.
- Używam aktualnych programów antywirusowych i firewalli zwiększających bezpieczeństwo Internetu.
Opracowane na podstawie:
„BHP użytkownika mediów elektronicznych” Karolina van Leare, Kinga Sochocka, Edyta Biaduń-Korulczyk
Narkotyki? To mnie nie kręci!
W ramach kampanii profilaktycznej: Narkotyki? To mnie nie kręci! Otrzymaliśmy, z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zestaw ulotek traktujących o problemach związanych z narkotykami i dopalaczami (wydawca ulotek: SPIDER – Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych).
Przymusowy stan izolacji uniemożliwia mi przeprowadzenie zajęć profilaktycznych, dlatego zdecydowałam się udostępnić je poprzez naszą stronę internetową. W ten sposób każdy zainteresowany tematem będzie mógł z nich skorzystać.
W razie potrzeby głębszego rozwinięcia tematu jestem do Państwa dyspozycji. Proszę pytać, można podzielić się również swoimi refleksjami, spostrzeżeniami, itp.
Jak mierzyć się z problemem!!!